jak powinna wyglądać dieta, trening i suplementacja na masę
Uroda

Jak powinny wyglądać dieta, trening i suplementacja na masę?

Proces rozbudowy masy mięśniowej zachodzi wówczas, gdy zadbamy o dostarczenie odpowiedniego materiału budulcowego i energetycznego (dieta) oraz stymulację mięśni (trening). Ponadto, duże znaczenie dla rozbudowy mięśni ma suplementacja.

Jak powinna wyglądać dieta na masę?

Dieta na masę to jadłospis, który cechuje się podwyższonym bilansem wartości odżywczych. Dostarczyć należy około 6g węglowodanów, 2g białka oraz 0,5g tłuszczów na każdy kilogram masy ciała.

Dieta powinna składać się przynajmniej z pięciu posiłków, które należy konsumować o regularnych porach. Zaleca się bilansować je w taki sposób, aby odpowiadały zapotrzebowaniu generowanemu danej części dnia. Oznacza to, że śniadanie powinno być najbardziej obfitym posiłkiem, zaś kolacja najmniej.

Przy czym należy mieć świadomość, że poza odpowiednim rozkładem makroskładników oraz kalorycznością, bardzo dużą uwagę należy przyłożyć do tego, aby dieta była pełnowartościowa i zdrowa. Odpowiedni dobór produktów (nieprzetworzonych, pozbawionych konserwantów) może mieć kluczowe znaczenie dla efektywności diety oraz prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Idąc dalej, należy pamiętać również o tym, by posiłki konsumować zawsze w równych odstępach czasu. Pozwoli to zwiększyć efektywność pracy układu trawiennego.

Jak powinien wyglądać trening na masę?

Poprzez trening na masę rozumie się zajęcia fizyczne o charakterze siłowym. Stymulacja mięśni dużym obciążeniem stanowi bowiem najefektywniejszą formę ingerencji w objętość włókien mięśniowych.

Trening na masę najlepiej opierać na ćwiczeniach bazowych, wielostawowych. Oznacza to, że podstawą treningu powinny stanowić takie ćwiczenia jak martwy ciąg, wiosłowanie, wyciskanie sztangi na ławeczce, podrzuty sztangi, uginanie i prostowanie ramion ze sztangielkami. Trening można uzupełniać ćwiczeniami cardio, które umożliwiają bieżące zużywanie materiału zapasowego (tkanki tłuszczowej), co skutkować będzie budowaniem czystej masy mięśniowej.

Częstokroć, w kontekście budowy masy mięśniowej pojawia się pytanie o najlepsze ćwiczenia na masę. Otóż, bardzo trudno wskazać konkretne rozwiązania treningowe. Istotne jest bowiem to, aby trening był odpowiednio intensywny, progresywny i regularny. Owszem, wyżej wymienione ćwiczenia powinny stanowić jego integralną część, nie mniej jednak – nie ma najmniejszego problemu, aby z części z nich zrezygnować.

Jak powinna wyglądać suplementacja na masę?

Rola suplementów diet w procesie budowania masy mięśniowej jest bardzo duża. Stosowanie takich środków jak kreatyna, aminokwasy BCAA, czy l-karnityna niesie za sobą korzyść w postaci znacznie szybszego przybierania na wadze.

W sklepach dla sportowców dostępne są również środki, które mogą stanowić świetne źródło wartości odżywczych i stanowić alternatywę dla posiłków w diecie. Mowa między innymi o gainerach, odżywkach białkowych czy carbo (boostery energetyczne). Doskonałym uzupełnieniem diety okazują się również suplementy wspomagające regenerację, a najlepszym tego przykładem jest Nutrigo Lab Regeneration (więcej tutaj: https://silniejszy.pl/nutrigo-lab-regeneration/)

Stosując suplementację należy pamiętać, że jest ona uzupełnieniem, a nie substytutem diety. Przy czym warto mieć również świadomość, że z suplementacji korzysta każdy profesjonalista, co niejako jest najlepszą wykładnią znaczenia i roli odżywek w procesie budowy masy mięśniowej. Każdy kto chce osiągnąć rezultaty na wysokim poziomie, po prostu jest zmuszony sięgnąć po suplementy diety.

Wbrew pozorom, suplementacja na masie, nie jest prosta. Nie wystarczy pójść do sklepu poprosić o złoty środek, spożyć i zapomnieć. Wybór suplementów jest ogromny, przez co – stoimy przed nie lada wyzwaniem. Które środki są Ci potrzebne? Wszystko zależy od założeń dietetycznych, trybu życia i treningu. Każdy organizm jest inny, dlatego też przed wyborem odżywek – warto skonsultować się ze specjalistą (dietetykiem, trenerem personalnym) i zasięgnąć rady.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *