sen
Zdrowie

Problemy ze snem – jak się ich pozbyć? Co zrobić, aby uporać się z bezsennością?

Problemy ze snem to problem, który dotyka około 20% Polaków. Bezsenność, niewyspianie się lub zbyt płytki sen to problemy oddziałowujące na komfort naszego snu.

Przyczyny bezsenności

Bezsennośc to przypadłośc, któa kształtowana jest przez szereg różnych czynników. Zwykle za jej występowaniem stoi jedna z poniższych przyczyn:

  • Zaburzony rytm dnia – nieregularne pory wstawania/zasypiania i zróżnicowana aktywność w ciągu doby skutkuje zaburzeniem rytmu dobowego, co znacząco utrudnia zasypianie.
  • Brak komfortu – zbyt twardy/miękki materac czy niewygodna poduszka to jedne z najczęstszych przyczyn niewysypiania się oraz bezsenności.
  • Nieodpowiednie warunki – zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura oraz nieodpowiednia wilgotność powietrza może doprowadzać do kłopotów z zasypianiem.
  • Jedzenie przed snem – organizm przed snem musi być zrelaksowany i nie poddawany żadnym wysiłkom, także tym wynikającym z konieczności trawienia przed snem.

Oczywiście, przyczyn kształtujących tę przypadłość jest znacznie więcej. Bezsenność może być również objawem chorobowym, efektem korzystania ze zbyt dużej liczby „pobudzaczy” w ciągu dnia, czy zażywania niektórych lekarstw.

Jak zwalczyć bezsenność?

Proces walki o komfort podczas snu może być długotrwały i bardzo trudny. Zależny jest bowiem od przyczyny występowania problemu. Skalę problemu można jednak zmniejszyć wykorzystując poniższe rady:

  • ostatni posiłek maksymalnie na dwie godziny przed snem
  • wyłączenie wszelkich odbiorników (radio, telewizja)
  • wywietrzenie sypialnii na kilkadziesiąt minut przed snem
  • dobór wygodnego materaca i poduszki
  • relaks bezpośrednio przed snem (joga, czytanie książki itd.)
  • wyeliminowanie z diety kawy, energy-drinków itp.

W przypadku gdy po zastosowaniu powyższych rad, bezsenność dalej występuje – należy skonsultować to ze specjalistą.

Uwaga: odradzamy stosowanie wszelekich środków na bezsenność. To preparaty uzależniające, które nie rozwiązują problemu u podstaw. Ich stosowanie jest skuteczne, ale tylko i wyłącznie na tzw. krótką metę.

Leki nasenne, a suplementy diety – jaka jest różnica?

Powyższe ostrzeżenie dotyczy leków nasennych – tj. środków farmakologicznych, najcześciej wydawanych na receptę. Zwykle są to preparaty o bardzo silnym działaniu, zaburzającym naturalne funkcjonowanie organizmu.

Skutkiem stosowania leków nasennych nierzadko jest problem zzasypianiem po odstawieniu. Opinie, ale i komentarze specjalistów są zgodne – środki tego typu mogą uzależniać i sprawiać, że zaśnięcie bez nich – może być jeszcze trudniejsze. Dlatego też, tego typu specyfiki należy traktować jako specyfiki doraźne, a nie eliminujące problem i jego przyczynę.

Czym leki nasenne różnią się od suplementów diety? Przede wszystkim, suplementy diety to środki oparte na naturalnych składnikach, częstokroć bazujące na melatoninie. Uzupełniają niedobory i sprawiają, że zasypianie staje się łatwiejsze. Nie ingerują jednak w funkcjonowanie organizmu, nie są inwazyjne i nie powodują uzależnień.

Skuteczność suplementów diety na bezsenność

Warto zdać sobie sprawę, że środki bazujące na naturalnych substancjach (często: wyciągach i ekstraktach z roślin, witaminach i minerałach) to rozwiązania o lekkim działaniu. Dlatego też, niestety – trudno porównywać skuteczność suplementów do leków. Z reguły – jest ona znacznie mniejsza.

Nie oznacza to jednak, że środki tego typu nie są warte uwagi. Wręcz przeciwnie – są to środki dostatecznie tanie, zwykle o bardzo szerokim spektrum działania. Co prawda, nie gwarantują efektywności w każdym przypadku, ale liczne pozytywne opinie, pozwalają przypuszczać, że jest to bardzo ciekawa alternatywa dla leków nasennych. W razie jakichkolwiek wątpliwości, sugerujemy kontakt ze specjalistą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *